Noua cale către succes
Aeroportul Internaţional Avram Iancu Cluj, aflată în subordinea Consiliului Judeţean Cluj începând cu anul 1997, este al doilea aeroport al ţării și primul aeroport regional din România.
Judeţul Cluj numără aproximativ 700.000 locuitori. Din acest punct de vedere, aeroportul din Cluj-Napoca poate fi comparat cu aeroporturile din oraşele europene Geneva şi Stuttgart, care înregistrează anual 12 milioane, respectiv 9 milioane de pasageri. În 2017, pentru prima dată, Aeroportul Internaţional Avram Iancu Cluj a atins numărul de 2.000.000 de pasageri. În acest moment, aeroportul clujean este pe locul 2 în România din punctul de vedere al numărului de pasageri, după C. N. Aeroporturi Bucureşti. Pe o rază de 170 km în jurul oraşului locuiesc aproximativ 3 milioane de potenţiali pasageri, a căror deservire reprezintă o preocupare fundamentală pentru aeroportul clujean.
Scurtă prezentare
Ordonator principal: Consiliul Judeţean Cluj
Numele instituţiei: Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj R.A.
Conducerea: Dr. Ing. David Ciceo – Director General
Adresa: Str. Traian Vuia, Nr. 149-151, Cluj-Napoca, România
Cod unic de înregistrare: RO2882425
Telefon: +40 264 307 500
E-mail: office@airportcluj.ro
Website: www.airportcluj.ro
Primul aeroport regional al țării
Aeroportul Internațional Cluj este cea mai importantă poartă aeriană din regiunea de Nord-Vest a României.
Fiind un aeroport de mărime medie de primă clasă situat într-o regiune în plină dezvoltare economică cu un apetit deosebit pentru traficul de afaceri și agrement, Aeroportul Internațional Cluj a demonstrat capacitatea de a profita de potențialul zonei sale de captare și a devenit, în ultimele două decenii, unul dintre aeroporturile cu cea mai spectaculoasă evoluție a traficului de pasageri din România.
Dacă în 1996 planurile de dezvoltare a aeroportului la un nivel de trafic de 36.000 de pasageri păreau imposibil de realizat, abordarea dinamică a conducerii acestuia față de modernizarea și dezvoltarea infrastructurii aeroportuare în ultimii 25 de ani, a condus la atingerea unui prag istoric de 2,9. milioane de pasageri în 2019 și a acordat Aeroportului Internațional Cluj statutul demn – un model de bune practici și un aeroport de referință în Europa de Sud-Est.
În evoluția sa, aeroportul a cunoscut o permanentă dezvoltare și modernizare pentru a se sincroniza cu dinamica traficului aerian, cu performanța tot mai avansată a aeronavelor, cu cerințele pasagerilor și cu reglementările naționale, respectiv standardele internaționale ale aviației civile.
În anii 2017, 2018 și 2019, Aeroportul Internațional Cluj a înregistrat un trafic record de aproximativ 3 milioane de pasageri anual, care au ales să călătorească către 45 de destinații din 20 de țări, cu zboruri operate de 10 companii aeriene.
În 2021, în contextul pandemiei SARS CoV-2 care a afectat grav traficul aerian, Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj și-a păstrat prima poziție în clasamentul aeroporturilor regionale din România, cu aproximativ 1.460.000 de pasageri, și a ocupat locul 2 în top. a aeroporturilor din România, după Compania Naţională Bucureşti.
La sfârșitul anului 2021, Aeroportul Internațional Cluj „Avram Iancu” a fost desemnat în premieră pentru România, cel mai bun aeroport din Europa la categoria sub 5 milioane de pasageri anual, în cadrul celei de-a XVII-a ediții a Galei anuale a Premiilor ACI Europe, desfăşurat la Geneva. Evenimentul a avut loc cu ocazia celui de-al 31-lea Congres și Adunare Generală a Consiliului Internațional al Aeroporturilor – regiunea Europa (ACI EUROPE), care a reunit lideri din industria transportului aerian din 55 de țări. Acest premiu de prestigiu confirmă gestionarea cu succes a activității în timpul unei crize globale fără precedent și, în același timp, completează palmaresul aeroportului clujean, apreciat la nivel internațional.
În anul 2022, Aeroportul Internațional Cluj a reușit să depășească media europeană în ceea ce privește recuperarea traficului de pasageri prin comparație cu cifrele înregistrate în anul pre-pandemic 2019. În comparație cu nivelurile pre-pandemice, la nivelul lunii august 2022, s-a înregistrat un record lunar de trafic de pasageri și mișcări aeronave și cea mai bună performanță lunară din istoria Aeroportului Internațional Avram Iancu Cluj. Până la finalul anului au fost înregistrați 2.644.968 de pasageri, în creștere cu 88% prin comparație cu anul 2021.
Anul 2023 a reprezentat cel mai bun an din istoria regiei din punct de vedere al traficului de pasageri înregistrat (cu un trafic total de 3.240.750 pasageri), iar această realizare marchează nu doar o creștere semnificativă a volumelor de pasageri, ci și o consolidare a poziției Aeroportului Internațional Avram Iancu Cluj în rândul aeroporturilor concurente din regiunea Transilvaniei, reflectând astfel angajamentul aeroportului de a furnia servicii de înaltă calitate și de a oferi o experiență plăcută pasagerilor săi.
Dezvoltarea traficului aerian pe Aeroportul Internațional Cluj în ultimele 2 decenii a contribuit decisiv la ascensiunea orașului Cluj-Napoca ca pol de dezvoltare economică, socială, academică, medicală, sportivă sau cultural-artistică a României, astfel încât intensificarea schimburilor socio-culturale cu Europa și mediul internațional, au influențat pozitiv dezvoltarea regiunii.
Aeroportul Internațional Cluj deservește o zonă extinsă de acoperire cu o populație de până la 4 milioane de persoane, pe o rază de 200 km, din care 1 milion pot ajunge la aeroport în mai puțin de 1 oră.
Aeroportul Internațional Cluj este și va fi întotdeauna un vector important în dezvoltarea economică a regiunii și rămâne partenerul de încredere al călătoriilor dumneavoastră!
Evoluția traficului de pasageri
În ultimii 15 ani, traficul aerian de pasageri la Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj a crescut la nivelul anului pre-pandemic 2019 de 7 ori, prin comparație cu traficul înregistrat în anul 2007. Excepțiile progresiei de trafic o fac anii 2020 şi 2021, când s-au înregistrat scăderi semnificative ale traficului aerian, în contextul pandemiei cu noul Coronavirus SARS-CoV-2.
Misiune, viziune şi valori organizaţionale
Asumarea unei dezvoltări susținute a aeroportului care să aducă valoare pe termen lung prin promovarea unui echilibru între nevoile clienților, pasagerilor, personalului aeroportuar și nevoile comunității locale, în condiții de siguranță și securitate.
De a ne menține statutul de cel mai important aeroport regional al ţării cu servicii la standarde ridicate, precum și de a asigura dezvoltarea aeroportului în beneficiul Clujului, a Transilvaniei și a întregii Românii.
- Siguranţă și securitate: asigurarea celui mai înalt nivel de siguranță și securitate
- Profesionalism și cooperare între membrii organizației: stimularea unui mediu de muncă contributiv și participativ care pune în valoare diversitatea;
- Angajament: relaționarea constantă cu partenerii pentru atingerea eficientă a obiectivelor de business;
- Sustenabilitate: dezvoltare durabilă prin asigurarea unui echilibru între nevoile comunității, ale mediului înconjurător și obiectivele organizaționale;
- Excelenţă: depunerea tuturor eforturilor pentru asigurarea unei experiențe de aeroport remarcabile printr-o eficiență operațională, servicii superioare pentru clienți și inovare.
Scurt istoric
Dezvoltarea aeroportului din Cluj Napoca din 1917 pana azi.
1917
Pe Aeroportul din Cluj au loc primele activități aviatice militare
1932
Este înființat Aeroportul Civil din Cluj.
1996
Deschiderea Aeroportului Cluj-Napoca pentru traficul international de pasageri și mărfuri
2000
Noi destinatii
2001
Extinderea vechiului terminal și crearea de noi facilități pentru pasageri
2004
Operarea primelor zboruri turistice cître Tunisia și a celor regulate de cargo și poștă
2007
România aderă la Uniunea Europeană iar piața transportului aerian se liberalizează, iar compania aeriană Wizz Air deschide primele zboruri spre Barcelona, Budapesta și Roma
13 noiembrie 2007
WIZZ Air
2008
Compania aeriană de linie Lufthansa, deschide primele zboruri spre Munchen (Germania)
2008-2009
Construcțiile noilor terminale de pasageri Sosiri și Plecări au fost finalizate
2010
Pentru prima dată în istoria aeroportului a fost înregistrat pasagerul cu numărul 1 milion într-un an calendaristic
2013
Noua pistă și alte suprafețe de mișcare pentru aeronave au devenit operaționale
2014
Devin operaționale: Platforma Apron 4 și calea de rulare Golf
2016
3 noi companii aeriene deschid zboruri de pe Aeroportul Internațional Cluj (16 destinații lansate)
07 septembrie 2018
Pasagerul cu numărul 2 milioane
2019
Record de pasageri, peste 2,9 milioane pasageri înregistrați într-un an calendaristic. Tot în acest an au fost semnate 3 contracte pentru proiecte europene finantate din fonduri nerambursabile pentru: Cale de rulare paralela cu pista, Echipamente de detecție explozibil standard 3 de tip CTX și Echipamente scanare bagaje de mână standard C3 cu sistem integrat automat de management returnare a tăvilor.
2021
Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj a fost desemnat în premieră pentru România, cel mai bun aeroport din Europa la categoria sub 5 milioane de pasageri anual, în cadrul celei de-a 17 a ediţii a Galei anuale ACI Europe Awards, pentru gestionarea cu succes a activității în perioada unei crize fără precedent generată de pandemia SARS CoV-2.
2022
Au fost semnate mai multe contracte pentru proiecte finanțate din fonduri europene, respectiv pentru construirea unei noi platforme de staționare aeronave și dotare cu echipamente de siguranță și securitate. S-a înregistrat un trafic total de peste 2,6 milioane de pasageri.
2023
A fost înregistrat în premieră absolută un trafic total de peste 3,2 milioane de pasageri, într-un an calendaristic. A fost semnat contractul de finanțare pentru extinderea terminalului plecări și a fost dată în folosință noua cale de rulare.
2024
A fost inaugurat noul terminal extins și o platformă cu 4 locuri suplimentare pentru staționarea aeronavelor.
Date interesante despre Cluj-Napoca
Populație
În 2011, 324.576 de locuitori locuiau în limitele orașului, ceea ce îl face pe locul al doilea cel mai populat al țării la acea vreme, după capitala națională București.
Universități și școli
Oraşul Cluj Napoca este considerat al doilea centru universitar din România, fiind locul care găzduieşte în fiecare an, aproximativ 80.000 de studenţi din întreaga ţară.
Clima
Clima orașului Cluj-Napoca este temperat-continentală, cu ierni reci și veri calde. Clima este influențată de apropierea orașului de Munții Apuseni, precum și de urbanizare.
Festivaluri și evenimente
Concerte, festivaluri, spectacole culturale, expoziții, party-uri, conferințe și workshop-uri, lansări de carte și de film și alte evenimente, toate le găsești la Cluj.