Despre noi

Noua cale către succes

Aeroportul Internaţional Avram Iancu Cluj, aflată în subordinea Consiliului Judeţean Cluj începând cu anul 1997, este al doilea aeroport al ţării și primul aeroport regional din România.

Judeţul Cluj numără aproximativ 700.000 locuitori. Din acest punct de vedere, aeroportul din Cluj-Napoca poate fi comparat cu aeroporturile din oraşele europene Geneva şi Stuttgart, care înregistrează anual 12 milioane, respectiv 9 milioane de pasageri. În 2017, pentru prima dată, Aeroportul Internaţional Avram Iancu Cluj a atins numărul de 2.000.000 de pasageri. În acest moment, aeroportul clujean este pe locul 2 în România din punctul de vedere al numărului de pasageri, după C. N. Aeroporturi Bucureşti. Pe o rază de 170 km în jurul oraşului locuiesc aproximativ 3 milioane de potenţiali pasageri, a căror deservire reprezintă o preocupare fundamentală pentru aeroportul clujean. 

Scurtă prezentare

Ordonator principal: Consiliul Judeţean Cluj
Numele instituţiei: Aeroportul InternaționalAvram Iancu Cluj R.A.
Conducerea: Dr. Ing. David Ciceo – Director General

Adresa: Str. Traian Vuia, Nr. 149-151, Cluj-Napoca, România

Cod unic de înregistrare: RO2882425

Telefon: +40 264 307 500
E-mail: office@airportcluj.ro
Website: www.airportcluj.ro

Primul aeroport regional al țării

Aeroportul Internațional Cluj, este cea mai importantă poartă de intrare aeriană în regiunea de Nord-Vest a României.

Ca aeroport de mărime medie de primă clasă, situat într-o regiune în plină dezvoltare economică, cu un apetit deosebit pentru traficul de afaceri și agrement, Aeroportul Internațional Cluj a demonstrat capacitatea de a profita de potențialul zonei sale de captare și a devenit, în ultimele două decenii, unul dintre aeroporturile cu cea mai spectaculoasă evoluție a traficului de pasageri din România.

Dacă în 1996 planurile de dezvoltare a aeroportului la un nivel de trafic de 36.000 de pasageri păreau imposibil de realizat, abordarea dinamică a managementului său către modernizarea și dezvoltarea infrastructurii aeroportuare în ultimii 25 de ani, a condus la atingerea unui prag istoric de 2,9 milioane de pasageri în 2019, și a acordat Aeroportului Internațional Cluj statutul demn – model de bune practici și aeroport de referință în Europa de Sud-Est.

În evoluția sa, aeroportul a cunoscut o permanentă dezvoltare și modernizare în vederea sincronizării cu dinamica traficului aerian, cu performanțele din ce în ce mai avansate ale aeronavelor, cu exigențele pasagerilor și cu reglementările naționale, respectiv standardele internaționale de aviație civilă.

În anii 2017, 2018 și 2019, Aeroportul Internațional Cluj a înregistrat un trafic record de aproximativ 3 milioane de pasageri anual, care au ales să călătorească spre 45 de destinații din 20 de țări, zborurile fiind operate de 10 companii aeriene.

La nivelul anului 2021, în contextul pandemiei de SARS CoV-2 care a afectat grav traficul aerian, Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj și-a păstrat prima poziție în clasamentul aeroporturilor regionale din România, având aproximativ 1.460.000 de pasageri, și a ocupat locul 2 în topul aeroporturilor din România, după Compania Națională București.

La sfârșitul anului 2021, Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj a fost desemnat în premieră pentru România, cel mai bun aeroport din Europa la categoria sub 5 milioane de pasageri anual, în cadrul celei de-a 17 a ediţii a Galei anuale ACI Europe Awards, desfăşurată la Geneva. Evenimentul a avut loc cu ocazia celui de-al 31-lea Congres şi Adunare Generală a Consiliului Internaţional al Aeroporturilor – regiunea Europa (ACI EUROPE), care a reunit lideri din industria transporturilor aeriene din 55 de ţări.  Acest prestigios premiu confirmă gestionarea cu succes a activității în perioada unei crize fără precedent pe plan mondial şi totodată întregeşte palmaresul aeroportului clujean, apreciat la nivel internațional.

La nivelul anului 2022, managementul Aeroportului Internațional Cluj depune eforturi considerabile în vederea realizării principalelor obiective ale aeroportului, respectiv recuperarea traficului de pasageri înregistrat înainte de pandemie, consolidarea traficului de marfă, menținerea actualelor destinații, reluarea celor suspendate sau anulate, precum și identificarea unor noi oportunități privind dezvoltarea rețelei de rute, cât mai curând posibil.

De asemenea, o prioritate o reprezintă și atragerea companiilor aeriene pentru operarea unor noi destinaţii, creşterea frecvenţelor de operare, modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii, precum și dezvoltarea colaborării cu organismele naţionale şi internaţionale din transportul aerian: OACI, IATA, ACI Europe, ROMATSA, MTI, AACR, EASA, Asociaţia Aeroporturilor din România şi alte instituţii, organisme şi asociaţii din domeniul de activitate aeroportuar.

Dezvoltarea traficului aerian al Aeroportului Internaţional Cluj din ultimele 2 decenii a contribuit  decisiv la ascensiunea oraşului Cluj-Napoca ca pol de dezvoltare economică, socială, academică, medicală, sportivă sau cultural-artistică a României, astfel că intensificarea schimburilor socio-culturale cu Europa și mediul internațional, au influențat pozitiv dezvoltarea regiunii.  

Aeroportul Internaţional Cluj deserveşte o arie de acoperire extinsă cu o populaţie de până la 4 milioane de persoane, pe o rază de 200 km, dintre care 1 milion pot ajunge la aeroport în mai puţin de 1 oră.

Aeroportul Internaţional Cluj este și va fi întotdeauna un vector important în dezvoltarea economică a regiunii și rămâne partenerul de încredere al călătoriilor tale!

Evolutia traficului de pasageri

În ultimii 15 ani, traficul aerian de pasageri la Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj a crescut  la nivelul anului pre-pandemic 2019 de 7 ori, prin comparație cu traficul înregistrat în anul 2007. Excepțiile progresiei de trafic o fac anii 2020 şi 2021, când s-au înregistrat scăderi semnificative ale traficului aerian, în contextul pandemiei cu noul Coronavirus SARS-CoV-2.

Misiune, viziune şi valori organizaţionale

Asumarea unei dezvoltări susținute a aeroportului care să aducă valoare pe termen lung prin promovarea unui echilibru între nevoile clienților, pasagerilor, personalului aeroportuar și nevoile comunității locale, în condiții de siguranță și securitate.

De a ne menține statutul de cel mai important aeroport regional al ţării cu servicii la standarde ridicate, precum și de a asigura dezvoltarea aeroportului în beneficiul Clujului, a Transilvaniei și a întregii Românii.

  • Siguranţă și securitate: asigurarea celui mai înalt nivel de siguranță și securitate
  • Profesionalism și cooperare între membrii organizației: stimularea unui mediu de muncă contributiv și participativ care pune în valoare diversitatea;
  • Angajament: relaționarea constantă cu partenerii pentru atingerea eficientă a obiectivelor de business;
  • Sustenabilitate: dezvoltare durabilă prin asigurarea unui echilibru între nevoile comunității, ale mediului înconjurător și obiectivele organizaționale;
  • Excelenţă: depunerea tuturor eforturilor pentru asigurarea unei experiențe de aeroport remarcabile printr-o eficiență operațională, servicii superioare pentru clienți și inovare.

Scurt istoric

Dezvoltarea aeroportului din Cluj Napoca din 1917 pana azi.

1917

Pe Aeroportul din Cluj au loc primele activități aviatice militare

1932

Este înființat Aeroportul Civil din Cluj.

Este înființat Aeroportul Civil din Cluj.

1996

Deschiderea Aeroportului Cluj-Napoca pentru traficul international de pasageri și mărfuri

2000

Noi destinatii

Noi destinatii

Compania TAROM introduce două destinaţii noi: Viena şi Frankfurt. Compania CARPATAIR operează zboruri spre Florenţa şi Bergamo. Începe construcţia Terminalului de sosiri externe (aerogara veche).

2001

Extinderea vechiului terminal și crearea de noi facilități pentru pasageri

2004

Operarea primelor zboruri turistice cître Tunisia și a celor regulate de cargo și poștă

2007

România aderă la Uniunea Europeană iar piața transportului aerian se liberalizează, iar compania aeriană Wizz Air deschide primele zboruri spre Barcelona, Budapesta și Roma

13 noiembrie 2007

WIZZ Air

WIZZ Air

Compania aeriană low-cost WIZZ AIR alege să opereze toate zborurile din România ce deservesc zona Transilvaniei de pe Aeroportul Internaţional Cluj-Napoca. Primele rute operate de Wizz Air de la Cluj-Napoca sunt: Cluj-Budapesta, Cluj-Roma, Cluj-Barcelona, Cluj-Londra.

2008

Compania aeriană de linie Lufthansa, deschide primele zboruri spre Munchen (Germania)

2008-2009

Construcțiile noilor terminale de pasageri Sosiri și Plecări au fost finalizate

2010

Pentru prima dată în istoria aeroportului a fost înregistrat pasagerul cu numărul 1 milion într-un an calendaristic

2013

Noua pistă și alte suprafețe de mișcare pentru aeronave au devenit operaționale

2014

Devin operaționale: Platforma Apron 4 și calea de rulare Golf

2016

3 noi companii aeriene deschid zboruri de pe Aeroportul Internațional Cluj (16 destinații lansate)

07 septembrie 2018

Pasagerul cu numărul 2 milioane

Pasagerul cu numărul 2 milioane

Se sărbătorește pasagerul cu numărul 2 milioane înregistrat în anul 2018 pe Aeroportul Cluj, în anul centenarului Marii Uniri. Acest prag semnificativ de pasageri a fost atins anul acesta cu două săptămâni mai repede comparativ cu anul 2017, ca urmare a unui trend pozitiv de creștere a traficului aerian din primele 8 luni ale anului.

2019

Record de pasageri, peste 2,9 milioane pasageri înregistrați într-un an calendaristic. Tot în acest an au fost semnate 3 contracte pentru proiecte europene finantate din fonduri nerambursabile pentru: Cale de rulare paralela cu pista, Echipamente de detecție explozibil standard 3 de tip CTX și Echipamente scanare bagaje de mână standard C3 cu sistem integrat automat de management returnare a tăvilor.

2021

Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj a fost desemnat în premieră pentru România, cel mai bun aeroport din Europa la categoria sub 5 milioane de pasageri anual, în cadrul celei de-a 17 a ediţii a Galei anuale ACI Europe Awards, pentru gestionarea cu succes a activității în perioada unei crize fără precedent generată de pandemia SARS CoV-2.

Date interesante despre Cluj Napoca

Populatie

În 2011, 324.576 de locuitori locuiau în limitele orașului, ceea ce îl face pe locul al doilea cel mai populat al țării la acea vreme, după capitala națională București

Universitati si scoli

Oraşul Cluj Napoca este considerat al doilea centru universitar din România, fiind locul care găzduieşte în fiecare an, aproximativ 80.000 de studenţi din întreaga ţară

Clima

Cluj-Napoca are un climat continental cald de vară. Clima este influențată de apropierea orașului de Munții Apuseni, precum și de urbanizare.

Festivaluri și evenimente

Concerte, festivaluri, spectacole culturale, expoziții, party-uri, conferințe și workshop-uri, lansări de carte și de film și alte evenimente, toate le găsești la Cluj.